Popular Posts

TOKSAH KALUT..Gunakan kotak ajaib ini utk mencari blog yg tertinggal...

JEEJOUN TRAVEL & OUTDOOR's Fan Box

Thursday, December 3, 2009

Mengamit Nostalgia Di Puncak Bukit Bendera

Ini merupakan kali ke-3 aku menjejakkan kaki ke puncak Bukit Bendera iaitu salah satu tempat tarikan di negeri Pulau Pinang ini.Pertama kali aku kesini adalah pada tahun 1985 dikala aku masih lagi berumur 5 tahun,sewaktu tu aku mengikuti rombongan sekampung menaiki bas ngan abah aku.Bayangkanlah bas pada waktu itu..Ala-ala bas zaman JEPUN,aku kira pada masa kini mungkin sudah tiada lagi bas sebegitu mungkin juga dah masuk bengkel besi buruk!Walaupun begitu,best giler aku cakap apabila boleh join rombongan waktu tuu..
Tambah pulak ketika tu aku masih lagi kategori kanak-kanak hingusan yg masih lagi memerlukan pengawasan ibubapa.Senang cerita nak beli apa pun kena cakap ngan mak/abah..
Kini semuanya sudah berubah..Kaunter tiketnya,lanskapnya,keretapinya,pendek kata banyak dah berubah.Yg tak berubah adalah susahnya nak cari tempat nak letak kereta dan juga masih banyak lagi insan-insan yg mengambil upah parking kereta secara haram, walaupun hakikatnya kita meletak kereta kita dihadapan rumah orang.
Apa yg menarik di Bukit Bendera adalah keretapi bukitnya,sebut saja Bukit Bendera pasti ramai orang akan terbayangkan keretapi bukit yg berwarna merah putih kerana itulah identitinya.Bagi pengunjung yg belum pernah kesini aku syorkan supaya datanglah merasai sendiri keseronokkan dan keunikkannya kerana setahu aku cuma disini sahaja yg terdapat keretapi sebegitu rupa di Malaysia.
Untuk ke sana anda perlu mencari pekan Ayer Itam dan untuk menaiki keretapi tersebut harga tiket Rm 4.00 utk dewasa dan Rm 2.00 utk kanak2 akan dikenakan dan caj tersebut merangkumi perjalanan pergi balik.Jika anda merancang untuk bermalam diatas sana terdapat beberapa buah hotel terdapat diatas sana,apa nama hotel tu aku dah lupa..
Selain itu terdapat masjid,kuil,balai polis , pejabat pos dan medan selera untuk memudahkan pengunjung menikmati hidangan makanan ditempat yg tertinggi di Pulau Pinang.
Dari atas Bukit Bendera itu anda akan dapat saksikan sebahagian daripada kepulauan,jambatan Pulau Pinang,Gunung Jerai serta sebahagian tanah besar..

Kilauan cahaya menyinari Pulau Pinang..Gambar ini diambil selepas Maghrib berjemaah di Masjid Bukit Bendera.



Balai Polis Bukit Bendera yg didirikan pada tahun 1929.


Berehat sebentar setelah penat meneroka persekitaran kawasan puncak Bukit Bendera.


Tak lepaskan peluang untuk bergambar dengan berlatarbelakangkan kepesatan pembangunan di Pulau Pinang


Nun sayup kelihatan Jambatan Pulau Pinang.


Sufi didalam keretapi kabel.

Menunggu giliran untuk menaiki keretapi kabel.Jika anda mengunjungi di waktu cuti sekolah/cuti umum alamatnya berasaklah!!!


Inilah identiti Bukit Bendera!


Pintu masuk utama





INFO

Kereta api Bukit Bendera adalah dua seksyen kereta api funikulus yang memanjat Bukit Bendera daripada pekan Air Itam, berhampiran George Town di Pulau Pinang, Malaysia. Perjalanan mengambil masa kira-kira setengah jam. Penumpang mengubah akan bertukar kereta api di stesen titik tengah. Kereta api mungkin akan singgah di stesen perantaraan lain atas permintaan.

Pembinaan kereta api itu di antara 1906 hingga 1923 dengan kos 1.5 juta Selat dolar. Kereta api itu telah dibuka untuk orang awam pada 21 Oktober 1923. Kereta baru ditukar pada 1977.
Sistem kereta api berusia 85 tahun itu menyediakan perkhidmatan sehingga 7 malam setiap hari. Bagi mereka yang tinggal di puncak Bukit Bendera, perkhidmatannya dilanjutkan sehingga 10 malam.








No comments:

Post a Comment