Popular Posts

TOKSAH KALUT..Gunakan kotak ajaib ini utk mencari blog yg tertinggal...

JEEJOUN TRAVEL & OUTDOOR's Fan Box

Thursday, October 22, 2009

Gunung Basor, Kelantan.




Penerokaan ke puncak gunung Basor bagi membuka kembali laluan yg telah lama tidak dikunjungi merupakan misi aku dan geng KHK(Kasih Hutan Kita) pada kali ini.Gunung ini terletak di Jeli Kelantan dan berketinggian 6038 kaki dari paras laut .Selain itu ianya juga merupakan kawasan yang diwartakan sebagai kawasan perlindungan harimau,jadi cabaran dan halangan pasti menanti peserta di sepanjang misi menawan gunung tersebut.
Bermula pada 17 Okt dan berakhir pada 19 Okt,pelbagai gelagat dan ragam peserta dapat disaksikan maklumlah kebanyakkan peserta kali ini tergolong dari kategori expert dan otai2 dlm bab penerokaan hutan dan gunung ini.

Dikelolakan oleh Cik Naza KHK (orang kampung aku..)dan dipandu arah oleh abg Mali yg berpengalaman luas tentang selok-belok hutan telah memberikan aku pengalaman dan kelainan daripada xpdc2 yg terdahulu.

Hari pertama kami bermula dari masjid Lubok Bongor Jeli dengan menaiki lori sawit untuk ke Hutan Simpan Basor.Perjalan tersebut mengambil masa 1 jam sebelum tiba ke Renyok 2 Intake(sebahagian daripada empangan Pergau).Perjalanan mendaki,meredah sungai dan menebas semak bermula dari sini sehingga ke base camp 1 .Sebenarnya kem ni tak wujud tapi disebabkan oleh lokasinya yg bertanah rata dan berhampiran dengan punca air (last water)maka operasi membuka kawasan pun diteruskan lagi,kemudian makan dan zzzzzz….


Hari kedua operasi menebas diteruskan lagi cuma kali ni agak teruk dan mencabar cikit memandangkan terpaksa melalui kawasan pokok buluh dan rotan,pacat dan duri toksah cakapla memang banyak.. Kekuatan fizikal dan mental peserta amat teruji pada waktu ini memandangkan target pada hari ini adalah untuk sampai ke puncak!Bayangkan berjalan tanpa laluan didalam hutan yg berpokok duri dan berbukit..Perghhh!
Yang pasti misi tersebut berjaya dengan jayanya…Alhamdulillah.! Ini kerana selain berjaya menawan puncak Gunung Basor kami juga berjaya mencari batu tanda gunung tersebut yg selama ini tertanam dibawah pepohon bonsai.Berkat kepakaran abg Mali and the gang akhirnya jumpa jua…..



"Renyok Intake 2"salah satu punca air empangan Pergau.


Diantara cabaran yg terpaksa ditempuhi....



Batu penanda di puncak gunung yg berjaya dicari oleh kami..


Pemandangan dari puncak gunung Basor..


Victory!!!


Walau dimana kita berada kewajipan tetap dilaksanakan.


Berehat sebentar.


chef naza dari kodiang,kedah.

menyusuri anak sungai...

mendaki untuk kepuasan diri......

untuk lihat lebih gambar lagi ,klick bawah
Sebarang maklumbalas dan cadangan ,sila emailkan ke











2 comments: