Popular Posts

TOKSAH KALUT..Gunakan kotak ajaib ini utk mencari blog yg tertinggal...

JEEJOUN TRAVEL & OUTDOOR's Fan Box

Tuesday, December 13, 2011

XPDC G.Kinabalu 2011-siri 1

Emmmmm.....Dah kekok rasanya otak dan jari jemari ini utk melontarkan sesuatu ayat pada keyboard ni.Mana kau ideal??Mana-mana...tolongla maii. Niat dihati nk tulis tapi ilham pulak out of service.
Dah lama aku tak menulis dalam blog ni,seingat aku last topik 'Gunung Irau' . Nak kata sibuk,wakil-wakil rakyat kita lagi sibuk tapi sempat juga layan blog ngan fb.Itu yg membakar kembali semangat untuk layannnn.....
Kali ni aku nk cerita pasal trip jeejoun yg masih lagi kategori panas-panas suam. Selesai sudah xtvt yang dirancang pada 25-29 okt baru-baru ni,misi untuk menakluki puncak tertinggi Asia Tenggara ..Gunung Kinabalu.

Keseluruhan peserta seramai 23 orang dan starting point dari Kertih Terengganu dengan menaiki bas yang disewa khas ke KLIA.Memandangkan sebelum tarikh bertolak ke sana telah diadakan beberapa sesi perjumpaan dan latihan bersama kesemua peserta,jadi tidak banyak masalah yang timbul dalam perjalanan pada malam tersebut dan tiba di KLIA pada pukul 3.30 pagi.Setelah selesai mengerjakan solat subuh dan menjamah sarapan pagi,sekali lagi pemeriksaan barangan kelengkapan peserta serta sesi taklimat ringkas dilakukan.Ini bagi mengelak daripada berlakunya kesulitan di Kinabalu Park nanti. Bacaan doa didahulukan bagi mengiringi perjalanan kami oleh Haji Aziz merangkap salah seorang peserta xpdc ini.
Pagi itu kami berlepas dari KLIA ke KK Airport dengan menaiki penerbangan Mas dan aku dapati kebanyakkan peserta begitu teruja dan bersemangat termasuk soalan-soalan yang diajukan tadi memperlihatkan keazaman mereka untuk menawan puncak gunung tertinggi di Malaysia itu.Maklumlah inilah kali pertama mereka mendaki gunung tersebut.

Semangat membara

Amin..

Aznil Nawawi turut memberi sokongan kepada kami...Cayalah!

Setibanya di KK Airport pada pukul 1030 pagi,kami telah disambut oleh Mr Tim yang akan menguruskan urusan pengangkutan sepanjang kami berada disini. 3 buah van telah sedia menanti,apalagi naik laaaa...
Perjalanan seterusnya adalah ke Kinabalu Park,2 jam 1/2 masa perjalanan dari Kota Kinabalu ke Kinabalu Park HQ. Dengan laluan yang berbukit bukau dan panorama yang memukau menjadikan perjalanan tadi begitu indah dan tidak terasa letih.Di sini kami mula mengisi perut yang dari tadi cuba memberi bahasa isyarat 'krokkkkkkkkkkk-krokkkkk' agar diberikan sesuatu, maklumlah dah hampir pukul 2 petang.Time makan laa....
Selesai makan kami mula mendaftar di Kinabalu Park HQ untuk urusan pendakian pada keesokkan harinya dan meninggalkan sebahagian barangan yang tidak diperlukan ketika mendaki nanti disini.Caj yang dikenakan untuk 1 bag adalah RM 10.00 dan terdapat juga kedai cenderamata bagi yang nak beli ole-ole Kinabalu Park utk. kenangan.
Tujuan kami menyimpan barangan disini memandangkan laluan mendaki kami adalah melalui trek Mersilau dan turun nanti baru melalui trek Timpohon.Jadi tak perlulah aku nak bawa seluar dan baju 'jangak' naik gunung,buat berat beg daa...Bawa barang yang betul-betul perlu saja.

contoh:
  • Baju sejuk
  • Poncho
  • seluar dan baju ketika mendaki
  • seluar dan baju pakai malam
  • glove
  • tongkat
  • first-aid
  • makanan ringan
  • botol minuman
  • toiletries
  • kamera

Srikandi gunung bergaya sakan dihadapan Kinabalu Park HQ

Setelah selesai segala urusan di Kinabalu Park HQ,perjalanan kami diteruskan lagi ke Mersilau Nature Resort.Lokasi penginapan kami pada malam ini dan starting point kami ke Gunung Kinabalu pada esok hari.

Tempat ini agak jauh kedalam,bandar terdekat adalah Kundasang dan bekalan elektrik akan dijana menggunakan generator pada pukul 5 petang nanti.Jadi nk mandi heather pun petang nanti la. Saboo jelaa...Suasana disini pun tak kurang hebatnya,berlatar belakangkan G.Kinabalu dan mempunyai beberapa laluan air terjun.Sejuk oiiii ayorr....
Jadual xtvt hari ni agak bebas,santai-santai,borak-borak,tangkap gambo....makan sampai puasss

Taklimat dan sesi bual bicara.

Sambungan yang seterusnya akan aku coretkan dalam siri 2
Sabooooo...

1. jeejoun travel meme terbaikk!

1. tq bro..semuanya atas kerjasama semua yg terlibat!