Popular Posts

TOKSAH KALUT..Gunakan kotak ajaib ini utk mencari blog yg tertinggal...

JEEJOUN TRAVEL & OUTDOOR's Fan Box

Monday, September 16, 2013

Taman Negara Pahang -Part 1

Program yang dirancang kali ini agak santai memandangkan peserta yang mengikutinya mempunyai pelbagai peringkat umur.Dari budak kecil hinggalah yang dah otai jadi aku pun rancanglah trip2 yg santai2 gitu....
Destinasi kali ini adalah Taman Negara yang terletak di Kuala Tahan Pahang yang terkenal dengan flora dan faunanya.Al-maklumlah hutan yang tertua dan dilindungi di kawasan semenanjung jadi masih terpelihara lah lagi kata orang.Nak dipendekkan cerita kumpulan kami bergerak dari Kertih dengan menaiki bas persiaran yang disewa khas untuk misi ini seawal pagi lagi.Alhamdulillah perjalanan agak lancar tanpa sebarang kejadian yang tidak diingini dengan menyusuri jalan sehingga ke Kuala Tahan.Kalau waktu dulu2 untuk ke taman negara ini tiada lagi jalan raya bertar seperti sekarang kecuali jalan offroad melalui hutan sawit dan belantara.Dan untuk ke sini anda terpaksa menaiki bot melalui sungai Tembeling yang memakan masa berjam-jam lamanya,kini masa dah berubah.
Kami tiba disana tepat seperti masa yang dirancang dan untuk hari pertama ini aktiviti bebas menanti peserta.Ini bagi memberi peluang utk peserta menjelajah sendiri kawasan setempat dan merehatkan diri setelah menempuh perjalanan yang agak jauh tadi.

Selamat datang kawan2..Siap bawa joran tu!
Kali ni ramai geng yang bawa joran jadi dapat lah juga aku makan ikan sungai Pahang ni..

Selamat menjamu selera hj mat dan isteri..

Pada malamnya aktiviti night jungle trekking menanti peserta dengan menyusuri trek yang telah tersedia dengan ditemani guide yang terlatih.Kebiasaanya binatang akan keluar pada waktu malam untuk mencari makan jadi inilah masanya .Ular,labah2 dan rusa adalah binatang liar yang dapat kami lihat dan mejadi tarikan kami pada malam itu selain binatang2 kecil lain.

Keesokkan harinya adalah masa untuk meneroka kawasan taman negara ini berbekalkan permit yang diberikan oleh pejabat taman negara.Buat permulaan kami menaiki laluan kanopi yang agak panjang merentas pokok-pokok besar dikawasan tersebut.Bagi yang fobia dengan tempat tinggi,ini adalah cabarannya.Nampak senang tapi memang tinggi beb,berjalan tak boleh ramai dalam satu2 masa.Kena lepas sorang2,kalau depan lambat belakang lagi la lambat.....Tapi memang best!

Azuha & Adlin sedang mengkaji gambar yang diambil tadi,lepas ni ambil banyak2 tau!

Bergambar bersama dengan berlatarbelakangkan Sungai Pahang dan Taman Negara.

Haji Burn dan isteri,pasangan yg sporting dan ceria...

Sempat lagi posing depan kamera si Amer ni.Orang ramai dok tunggu nak jalan kat kanopi  ni!

Hafiz sedang menghayati keindahan alam dari jambatan gantung.

Selepas puas meneroka jambatan gantung atau canopy walkway ini,perjalanan diteruskan lagi dengan berjalan mengikut denai yang telah tersedia.Kali ini kami ingin mendaki Bukit Terisek pulak kerana mengikut kata jurupandu arah kami.Dari puncak Bukit Terisek kita akan dapat melihat hampir keseluruhan kawasan taman negara dan jika cuaca mengizinkan puncak Gunung Tahan pun boleh nampak.Itu yang buat aku bersemangat kerana aku dah mendaki Gunung Tahan dulu jadi terasa rindu pulak nak tengok gunung ni.

Laluan ke puncak bukit ni dah moden siap ada tangga fibre lagi,canggih lagi daripada tangga Gunung Kinabalu.Aku rasa kos dia pun mungkin lebih tinggi lagi kot berdasarkan bahan yang digunakan.Bagi yang biasa mendaki mungkin tak ada masalah tapi bagi yang baru,semput jugak la nak ke puncak bukit ni.

Alhamdulillah semua berjaya sampai dan cuaca agak baik untuk melihat kawasan sekitar dari puncak.Memang jelas kelihatan Gunung Tahan tapi nun sayup disana,kalau diikutkan memang jauh pun dari Kuala Tahan nak ke Puncak Gunung Tahan yang memakan masa 3-4 hari untuk sampai,itu pun bergantung kepada stamina peserta itu sendiri.Dulu aku mendaki dari Merapoh ke puncak Gunung Tahan dan turun melaui Kuala Tahan memakan masa 6 hari,jalan santai je...hehe

Bergambar di puncak Bukit Terisek.

Besar beb pokok ni,kalau dapat kat aku sebatang utk jual kaya sekejap..bleh sara aku daki gunung kat oversea..haha
Nama pokok aku tak ingat,aku panggil pokok cinta sebab ada love kat situ...Ada plok tangan gatal nak conteng.

Ini laluan pejalan kaki yang nak merentas hutan,canggih kan?

Aku rasa cukup sudah untuk aku berkongsi pengalaman kali ni,tapi aku ada lagi info tentang taman negara ni.Jadi tunggu episod kedua pulak le ye pasal tempat ni...