Popular Posts

TOKSAH KALUT..Gunakan kotak ajaib ini utk mencari blog yg tertinggal...

JEEJOUN TRAVEL & OUTDOOR's Fan Box

Sunday, February 8, 2009

MB Nizar

Minggu ini kita dikejutkan dengan suasana politik yg mengejutkan terutama yang melibatkan negeri Perak iaitu negeri yang aku duduki sekarang.
Tidak perlulah aku huraikan dengan lebih panjang apa yang berlaku,bagaimana dan kenapa ianya berlaku kerana aku bukannya ahli politik yg boleh menterjemahkan semua persoalan tersebut kerana aku hanya penduduk biasa dan akan menjawabnya melalui pilihanraya jika ianya berlaku.Dan aku hanya berharap dan berdoa agar ianya kembali tenang dan aman walaupun banyak perkara yang berkaitan berlegar-legar difikiran .Tulisan ini bukan untuk menyokong mana-mana pihak tetapi untuk berkongsi maklumat tentang apa yang aku tahu tentang MB Nizar....
Beliau merupakan wakil rakyat kawasan aku(DUN Pasir Panjang) dan kalau orang luar mungkin lebih kenal dengan Seri Manjung.Walaupun aku bukannya kategori kuat berpolitik tetapi aku banyak juga mengikuti perkembangan semasa tempat aku....
Semenjak beliau menerajui negeri Perak banyak juga perubahan dan kemajuan yg telah dilakukan oleh beliau melalui mata kasar aku..(apa yang aku tahu dan saksikan sendiri..) sepanjang 10 bulan ini...
antaranya ;

1)Pembinaan Masjid Baru Seri Manjung
2)Memberi 'wajah' baru kepada Stesen Bas Seri Manjung
3)Menurap tar kembali jln2 dlm taman perumahan termasuk taman aku...hehe
4)Perkongsian dewan orang ramai tanpa mengambil kira fahaman politik yg berbeza...
5)Majlis2 anjuran MB Nizar dlm keadaan sederhana...Tiada polis pengiring.Orang ramai boleh bertemu tanpa sekatan dan perasaan takut.Senang diajak berbual walaupun MB
6)Yg paling aku suka, selalu turun kawasan aku....dan boleh menyampaikan kuliah agama.

So,itu yg aku tahula jika kawasan lain aku malas campur....
Walaupun pelbagai tohmahan yg dilemparkan kepada beliau yg pasti aku sudah mengenali beliau..









Biodata MB Perak (Copy fromPerak.Daily.Com)



YAB Dato’ Seri Ir. Haji Mohammad Nizar bin Jamaluddin
(Sworn in as Menteri Besar of Perak on 17 March 2008)

Biodata :
- Date of Birth : 17 March 1957
- Place of Birth : Kampung Air Hitam Labu, Kampar, Perak.

Education :

- Anglo-Chinese School (Primary), Kampar, Perak.
- Anglo-Chinese School (Secondary), Kampar, Perak.
- Sekolah Menengah Teknik, Persiaran Brash, Ipoh Perak.

University :
- Advance A-Level, Norwich City College Of Arts & Technology, Norwich, Norkfolk, England.
- BSc. Mechanical Engineering, University of Aston, Birmingham, England.

Professional Career :
- Senior Manager, Daya Urus Sdn Bhd
- Managing Director, Pen Urus Harta Sdn Bhd (Subsidiary of Penang Development Corporation)
- Managing Director, Bakat Gemilang Sdn Bhd
- Partner, MEC’s Engineer - Engineering Consultant


Language Proficiency :
- Malay
- English
- Chinese (speaks Mandarin, Cantonese & Hokkien)
- Arabic

State Assembly :
- State Assemblyman for Pasir Panjang Constituency 2008

Award :
- Seri Paduka Mahkota Perak (SPMP) 2008 which carries the title of “DATO’ SERI”

Family :
- Wife : Datin Seri Hajah Fatimah bt. Taat
- Children : 5 boys, 3 girls

No comments:

Post a Comment