Popular Posts

TOKSAH KALUT..Gunakan kotak ajaib ini utk mencari blog yg tertinggal...

JEEJOUN TRAVEL & OUTDOOR's Fan Box

Saturday, August 8, 2009

Kepulauan Manukan, Sabah

Sapi, Mamutik dan Manukan

Jika anda bercadang untuk bercuti di Kota Kinabalu Sabah, pastikan anda tidak melepaskan peluang untuk pergi ke kepulauan utama di sekitarnya iaitu Pulau Sapi, Mamutik dan Manukan. Ketiga-tiga pulau ini tidak jauh dengan jeti Jesselton Point dan juga hanya memakan masa hanya 10-15 minit untuk tiba dari satu pulau ke satu pulau yang lain.


Anda boleh mendapatkan pekej di Jesselton Point dengan harga yang berpatutan untuk ke tiga-tiga pulau tersebut dalam masa sehari.

Satu lagi pulau yang boleh anda lawati ialah Pulau Gaya yang boleh dilihat apabila anda menyusuri jalan utama di KK bersebelahan dengan pantai. Namun Pulau Gaya adalah pulau penempatan rakyat Filipina, anda masih boleh melakukan aktiviti snorkeling tetapi tiada kawasan utama yang dijadikan resort.

Jika anda bercadang untuk menginap, Pulau Manukan yang merupakan pulau terbesar di antara ketiga-tiganya adalah tempat yang paling sesuai berdasarkan fasiliti yang baik serta dilengkapi dengan chalet dan restoran.

Aktiviti yang paling popular dilakukan di Pulau Sapi, Mamutik dan Manukan ialah tidak lain & tidak bukan iaitu berenang dan snorkeling. Bagi mereka yang sudah biasa, snorkeling adalah aktiviti yang menyeronokkan tapi yang masih baru akan terkial-kial bagi mendapatkan rentak dan selalunya masa akan dihabiskan dengan menelan air laut melalui mulut dan hidung. Aku ni kategori pertengahan kot..Faham2 sendirila!

Airnya yang jernih membolehkan anda melihat ikan-ikan berkeliaran riang di dalam laut, satu pemandangan yang mempesonakan…Kalau nak best lagi jangan lupa bawa roti kerana ianya boleh di jadikan umpan untuk ikan-ikan tersebut datang menghampiri anda.Kalau boleh bawalah lebih sikit,bukan apa takut belum ikan makan anda yang makan dulu…Maklumlah apabila terlampau asyik dengan aktiviti sebegini perut akan cepat benar terasa lapar.

Disini anda akan merasai sendiri bagaimana rasanya apabila badan anda dibelai oleh kumpulan ikan2 yg jinak.... Jadi sayangi dan peliharalah hidupan dimuka bumi ini.





Memang puas beb!!


Tapi ada juga peraturannya...So hati2 yea!


Peninggalan bom zaman perang dunia kedua 1941-1945.
Tengok saiz bom tu dengan saiz badan Haji Sulur.

Penerbangan "Air Asia"ke Sabah

1 comment: