Popular Posts

TOKSAH KALUT..Gunakan kotak ajaib ini utk mencari blog yg tertinggal...

JEEJOUN TRAVEL & OUTDOOR's Fan Box

Tuesday, May 12, 2009

Colek Perut ,Tanah Merah Kelantan

Pelik tetapi benar....Bukan pelik apa tetapi kerana namanya yang unik membuatkan saya ingin mengenalinya dengan lebih dekat lagi.Merupakan sejenis makanan tradisi masyarakat Kelantan yang agak 'sohor' di negeri Cik Siti Wan Kembang ini.Jika di Kodiang kedah terkenal dengan pasembor nya dan di Manjung Perak terkenal dengan rojaknya begitu juga 'Colek Perut'di Tanah Merah Kelantan yang tidak kurang hebatnya.Ia adalah sejenis makanan ringan dengan campuran bahan2 seperti perut,timun,taugeh,pelempong,keropok,perut lembu dan juga kuah istimewanya yang boleh memikat selera sesiapa saja yang memandangnya...
Jika anda mengunjungi pekan Tanah Merah pastikan anda mencuba makanan tradisi tersebut,
ini berdasarkan kepada pengalaman aku yang agak 'buta rasa' boleh tambah 2 pinggan buat pertama kali mencubanya........!!
Bukan nak promosi lebih2 tentang makanan dan kedai tersebut kerana bukannya untung apa2 pun aku!!
Tetapi kerana aku pun memahami jika kita merantau atau berjalan2 kesesuatu tempat yang baru,perkara pertama yang bermain dibenak fikiran kita ialah nak makan dimana!...kat mana kedai makan yang sedap!..Bukan nak berkira tentang pemilihan kedai makan di Malaysia ni tetapi biarlah berbaloi dengan apa yang dibayar dengan apa yang kita dapat/makan(kadang2 bayar mahal tapi makanan hampehhhh..




Inilah Colek Perut..




Kedai makan tersebut tidaklah semewah atau sebesar restoran yg lain tetapi kira ok jugakla...
Kalau yg mementingkan keselesaan sepeti air cond atau LCD memang tak adalah..
Untuk kesana anda boleh ke Taman Barakah,Tanah Merah ataupun nak senang lagi jika anda dari pekan Tanah Merah melalui jalan besar ke Kota Bharu .Sebelum kilang LEE RUBBER dan kedudukannya sebelah kanan jalan..


Jika anda mengetahui tempat makan atau tempat yang menarik untuk dikunjungi bolehlah berkongsi dengan saya..Mungkin suatu hari nanti akan tiba jeejountravel kesana!!!

6 comments:

  1. mmg kedai colek perut ni sedap bro..
    saya kalau balik ke tanah merah mesti pergi ke kedai ni..
    da abis makan kat kedai mintak bungkus lagi.
    fuh...

    ReplyDelete
  2. haha sohor la kedai pok cik pahnih... mintak tambah pokcik... zul bayar

    ReplyDelete
  3. salam bro,

    untuk pengetahuan,kedai colek perut ni ada satu lagi di Manal Satu, Tanah Merah (Sebelah Petronas Manal). Nama kedai " Abe Li Colek"... Hok Ni abang kepada kedai Colek di Taman Barakah...Siap ada gambar lagi di tepi jalan besar.....kedai adik-beradik tu....mesti kena rasa dua-dua kedai kalu gi ke Tanah Merah....

    ReplyDelete
  4. terima kasih semua atas info yg dikongsi..semoga perniagaan beliau bertambah maju setimpal dgn usaha mereka menyediakan makanan yg terbaik utk pelanggan...bab blanja tu,no problem...insyaallah.

    ReplyDelete
  5. Meme best colek perut ni..dr dulu sampai loni meme terbaik..rugi sape x cuba

    ReplyDelete