Popular Posts

TOKSAH KALUT..Gunakan kotak ajaib ini utk mencari blog yg tertinggal...

JEEJOUN TRAVEL & OUTDOOR's Fan Box

Wednesday, August 18, 2010

Operasi Cuci Trek Gunung Tebu



Kelihatan para peserta sedang kusyuk mendengar.....



Selamat berpuasa diucapkan kepada semua pembaca2 blog ini yg seagama dengan aku,semoga di bulan yg mulia ini kita berjaya mengaut seberapa banyak bekalan di kemudian hari.Dan juga pengisian bulan ramadhan tahun ini lebih baik daripada tahun lepas...Agak lama juga aku meninggalkan ruangan penulisan blog ini memandangkan banyak urusan yang perlu dilaksanakan.Kadang2 baru nak mengarang, internet plak problem...internet ok ideal plak kosong...ideal mari mood plak blahh!!Masalah tullll.....

Kali ni aku nk bercerita secara ringkas tentang program yg aku baru laksanakan seminggu sebelum bermulanya puasa.Sebelum terlaksananya program ini banyak cakap-cakap belakang yg kurang enak didengar terpaksa aku tanggung tetapi atas dorongan kawan2 dan keluarga aku teruskan juga.Biarlah cakap2 itu terbakar dan tenggelam dengan sendirinya seperti mana sampah-sarap yg kami pungut di Gunung Tebu ini dibakar oleh kumpulan kami tempoh hari.Tidak perlulah aku memanjangkan lagi isu kerana bagi aku program ini telah pun berjaya...
Walaupun tidak sebersih 100% tetapi kumpulan kami telah cuba dengan kudrat yang ada untuk membantu membersihkan gunung tersebut.

Program pembersihan Gunung Tebu ini dianjurkan oleh Angsi Family Club yang berpengkalan di pelantar Angsi dan setiap peserta diwajibkan membayar yuran penyertaan tidak kira peserta itu pekerja Petronas atau pun tidak.Tujuan xtvt ini diadakan adalah selain mendaki gunung tersebut sekurang-kurangnya para peserta dapat membantu membersihkan kawasan gunung dan denai.Segala urusan dari A ke Z utk. program ini adalah wang hasil kutipan peserta dan aku berterima kasih kepada Petronas Carigali(PMO) kerana menyediakan pengangkutan kepada kami walaupun pada asalnya pakej pengangkutan tidak disediakan pada peserta.Kepada Kedai Emas Salfinah Hj Yunus Kuala Krai Kelantan kerana menaja khemah untuk kegunaan kami serta Local Engineering yang menyediakan papan tanda untuk diletakkan di puncak gunung.
Selain itu jutaan terima kasih kepada Jabatan Perhutanan Negeri Terengganu dan pihak Renjer Lata Belatan kerana banyak membantu dalam menjayakan program ini dan turut sama mendaki bersama-sama kami.

30 Julai hingga 1 Ogos 2010 kami berkampung di sana bagi mendekatkan kami dengan alam semulajadi.Bermula dengan hari pertama di Hutan Lipur Lata Belatan,xtvt disini lebih kepada bersifat santai seperti sesi taklimat drp. penganjur bersama Jabatan Perhutanan Negeri,makan durian,bbq,mandi manda di jeram serta persiapan peralatan.



Untuk hari kedua barulah kekuatan mental dan fizikal para peserta diuji dengan faktor2 semulajadi kawasan tersebut.Untuk hari ini para peserta diberi tugas untuk mencari sampah disekitar laluan rentis dan meninggalkannya ditengah laluan trek.Sampah2 ini akan dipungut ketika kami menuruni gunung pada keesokkan harinya.Operasi pembersihan hari kedua lebih tertumpu kepada kem-kem utama seperti Sg. Cakah Dua,Batu Mat Hassan dan Punca Air.





Papan tanda moral diletakkan sebagai peringatan kepada pengunjung lain..



Untuk hari ketiga operasi pembersihan tertumpu kepada tapak perkhemahan itu sendiri dan puncak Gunung Tebu.Sampah sarap yang dipungut dikelaskan mengikut jenis sampah itu sendiri spt. sampah yg boleh dibakar atau tidak boleh dibakar.Yg mana boleh dibakar akan kami bakar dan yg mana tidak akan kami bawa turun ke bawah dan diserahkan kpd Jabatan Perhutanan.Kebanyakkan sampah yg tidak boleh dibakar adalah spt messtin,cerek air,tin-tin,botol,tin gas dll. yang ditinggalkan.

Pemandangan kepulauan di Laut Cina Selatan dari tapak perkhemahan di puncak Gunung Tebu pada awal pagi.

Pak Syed dan Eliyas sedang mencari sampah di kawasan puncak..


Dengan hasil pencarian masing-masing...

Contoh sampah yg ditinggalkan...Akan kami bawa turun..


Yang Dibakar.....


Disini aku selitkan sedikit maklumat ringkas tentang gunung ini. Gunung Tebu merupakan sebuah gunung yang terdapat di Negeri Terengganu, Malaysia. Gunung Tebu mempunyai ketinggian 1,039 meter dan Gunung Tebu mempunyai kawasan hutan Dipterokarp Bukit dan hutan Dipterokarp Atas. Dengan berlatarbelakangkan Laut China Selatan, keindahan Pulau Perhentian dapat dilihat dari Puncak Gunung Tebu jika tidak berkabus tebal.
Keunikan Gunung Tebu ialah di puncaknya terdapat sebuah kubur dan tempat yang menjadi pilihan pesilat-pesilat untuk bertapa. Lokasi Gunung Tebu terletak di Hutan Lipur Lata Belatan iaitu 24 km dari Pekan Jertih melalui Jalan Raya Kuala Terengganu-Jertih, 118 km dari Kuala Terengganu. Untuk sampai ke hutan lipur ini pengunjung boleh menggunakan kenderaan sendiri atau teksi dari Bandar Permaisuri atau Pekan Jertih. Dari Pekan Jertih, kita terus menuju ke Kampung Jabi untuk ke Hutan Lipur Belatan.
Hutan Lipur Lata Belatan, adalah titik permulaan untuk mendaki Gunung Tebu. Di sini terdapat resort dan pondok Jabatan Hutan. Setiap pendaki perlu mendaftarkan diri di pondok berkenaan sebelum memulakan pendakian. Setiap orang dikenakan bayaran sebanyak RM5 sebagai permit mendaki.
Di sini juga para pengunjung boleh melakukan pelbagai aktiviti seperti berkhemah dan bersiar-siar. Antara kemudahan lain yang disediakan ialah gerai-gerai, astaka serta dilengkapi dengan kemudahan elektrik.
SUMBER- MAJLIS DAERAH BESUT


Doa mengiringi perjalanan....

'SAYANGILAH HUTAN KITA DAN BERSAMA KITA MEMELIHARANYA'
diletakkan di puncak Gunung Tebu.

Peserta dengan sampahnya...Tahniah!!!


Dengan dorongan daripada rakan2 sekalian.Insyaallah akan ada lagi program seumpama ini tidak lama lagi.

.....jeejoun...


No comments:

Post a Comment